Galerie Hoogenbosch logo

TENTOONSTELLING van 27 mei t/m 1 juli

zonder titel, 2004, gemengde techniek op papier, 40 x 61 cm
zonder titel, 2004, gemengde techniek op papier, 40 x 61 cm

Arie de Groot ( 1937 – 2016)

Van vervreemding naar verwondering

Van vervreemding naar verwondering: een uitspraak van Arie de Groot over de altijd aanwezige verhouding tussen zijn tekeningen en zijn leven, opgeschreven in zijn boek BESCHOUWING OVER DE KOEPEL

Vanaf het allereerste moment dat Arie de Groot besloot om kunstenaar te worden, ontdekte hij al snel dat hij niet geschikt was voor het reguliere kunstonderwijs. Hij zag de werkelijkheid nu eenmaal anders dan zijn docenten op de academie. Hij stopte nogal abrupt met zijn opleiding en ging de uitdaging aan om in zijn eentje zijn artistieke mogelijkheden verder te onderzoeken.

Een keerpunt in zijn leven wordt zijn kennismaking met de Ateliers ’63 in Haarlem, nu De Ateliers te Amsterdam. De Groot voelt zich er direct thuis! Het experiment staat er centraal, niet om het experiment ‘an sich’, maar om de zoektocht naar een eigen identiteit aan te gaan. Dat principe is hij zijn leven lang trouw gebleven.

In zijn atelier ontstaan tekeningen die typisch des Aries zijn. Met potlood, krijt en ongebruikelijk materiaal in de tekenkunst gaat hij letterlijk de strijd aan met het papier. Hij krast erop, wrijft erin, trekt lijnen, veelal aarzelend, een enkele keer heftig, maar altijd chaos vermijdend, voelt zich vrij om dit onderzoek te doen, blijft verbaasd over zijn mogelijkheden. Hoedt zich om zijn onbevangenheid te verliezen. Verwondering!

Zijn belangstelling voor primitieve culturen heeft op een vanzelfsprekende wijze een plek in zijn werk gevonden. Hij voelt verwantschap met hun oorspronkelijke tekentaal met de zo typerende ritmische patronen die op allerlei voorwerpen voorkomen. In de loop der jaren heeft hij niet voor niets een interessante collectie archaïsche voorwerpen verzameld. Arie de Groot herkent hierin het ritme van het bestaan en gebruikt deze ervaring middels een volstrekt eigen beeldtaal in zijn uitzonderlinge tekeningen.

De expositie van zijn tekeningen in combinatie met tribale kunstvoorwerpen uit de collectie van Galerie Hoogenbosch is daarom extra bijzonder. Aries verwondering is, ondanks zijn afwezigheid, voelbaar aanwezig………….Hij leeft voort in een schitterend nagelaten oeuvre.

Nanky de Vreeze   

zonder titel, 2011-2013, gemengde techniek op papier, 55,5 x 76 cm
zonder titel, 2011-2013, gemengde techniek op papier, 55,5 x 76 cm
Yamate - volk Kamoro - Papoea
Yamate - volk Kamoro - Papoea

Tentoonstelling Mimika Yamates en Uru-mane’s

De Mimika, tegenwoordig Kamoro genoemd naar de Kamoro Rivier, leven aan de zuidkust van de Indonesische provincie West Papoea, het voormalige Nederlands Nieuw Guinea, over een afstand van 300 km tussen de Etna Baai en de Otakwa Rivier.

Yamates

Deze houten ceremoniële panelen, Yamates genoemd, vertegenwoordigen recent gestorven verwanten. Ze zijn op een gestileerde wijze in verticale richting met typische Mimika-clan motieven in reliëf gesneden

Uru-manes

De Uru-mane panelen,  hebben aan weerszijden vaak een vogelsnavel; ze vertegenwoordigen de voorouder-moeder. Ze worden horizontaal opgehangen aan een centrale balk in het feesthuis.

 Naast de Yamates en Uru-manes tonen we een klein aantal:

Kleine Mbitoro’s (1 a 2 meter hoog), deze vertegenwoordigen overleden verwanten met een lagere status.

Wemawe’s, deze wat kleinere beelden kunnen beschouwd worden als de vrouwelijke tegenhangers van de Mbitoro’s, vaak als zwanger voorgesteld.

Deze tentoonstelling is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Paula van den Berg en Koos Knol. Zij reizen al jaren verzamelend, filmend, documenterend en schrijvend door alle delen van Melanesië. 

Alle voorwerpen van deze tentoonstelling werden door hen verzameld gedurende een periode van 20 jaar vanaf 1990.

Yamate - volk Kamoro - Papoea 1
Yamate - volk Kamoro - Papoea 1