Galerie Hoogenbosch logo

DIANNE BAKKER met werk op papier en kunstenaarsboeken

Mijn geheime leven – 2016 Knipsels op met acryl beschilderde achtergrond 189 x 37,5 cm
Mijn geheime leven – 2016 Knipsels op met acryl beschilderde achtergrond 189 x 37,5 cm

                              Kunst is een venster op de werkelijkheid

 Het leven van onszelf en van onze medemensen waarheidsgetrouw beschrijven? Er zijn geen ware gebeurtenissen. De dingen zijn slechts ‘waar’ in de context van een of andere interpretatie. Onthul de waarheid door nooit gebeurde verhalen te beschrijven.

György Konrád

Aan de basis van de vormgeving van het werk van Dianne Bakker (Groningen, 1958) staat haar belangstelling voor godsdienstige, filosofische en literaire werken in samenhang met actuele en historische gebeurtenissen. Zij combineert deze met eigen grafische beelden tot ‘werelden’, waarin zij iets tracht te vertellen over haar visie op de werkelijkheid waarin zij leeft. Het citaat van György Konrád is daarbij haar leidraad. Dianne Bakker pretendeert geen waarheden te verkondigen; ze probeert slechts iets te laten zien van wat het raadsel van hetbestaan voor haar behelst.

In haar werk wordt een wereldbeeld neergezet waarin alles draait om macht. Vooral in situaties waarin machtsongelijkheid zich voordoet, verdwijnt het flinterdunne vernis van wat wij beschaving noemen heel snel, en is de mens in staat onmenselijke dingen te doen. Handelingen die op geen enkele wijze te verontschuldigen zijn, worden in vertellingen verbeeld. Dianne Bakker neemt met het op deze wijze verbeelden hiervan een risico,
doch zonder risico sterft alle kunst.

De werkelijke betekenis van het werk van Dianne Bakker laat zich niet beschrijven, maar doet zich voor. Het zal telkens nieuw zijn en telkens anders, in de levende interactie met de kijker. Misschien bestaat de ware aard van de werkelijkheid juist in de verschillende manieren waarop wij haar beleven.

Thou hast wept to know that things depart wich never may return – 2017  Knipsels op met acryl beschilderd inpakkarton 148 x 12
Thou hast wept to know that things depart wich never may return – 2017 Knipsels op met acryl beschilderd inpakkarton 148 x 12

 

 

TRIBALE KUNST
Vanuit onze voorliefde voor tribale- en Aziatische kunst en de ruime collectie die we daarin hebben opgebouwd, lichten we in elke nieuwsbrief een bijzonder stuk uit.

Herkomst: China
Chu koninkrijk, Warring States periode
bediende
(475-221 voor Christus)
Houtsnijwerk met sporen van polychromie.
Hoogte: 44 cm

Dit graf beeldje oogt abstract en modernistisch. Restanten van geverfde kleding patronen zijn nog goed herkenbaar. Het gezicht is het enige zichtbare lichaamsdeel van de bediende, zelfs haar handen zijn verborgen in de lange wijde mouwen. Ze staat in de formele houding van het wachten op orders