Galerie Hoogenbosch logo

 
Uitgelicht Dick van Arkel

Het is 1854. Indianen opperhoofd Seattle richt zich met een indringende rede tot de Amerikaanse regering die het land van de Indianen wil kopen. Zijn rede beschrijft het enorme gevoel van verbondenheid van de Indianen met de aarde en met alles wat daarop leeft of leefde:  hoe kun je de lucht bezitten?

Dick van Arkel (1950) stelt de vraag: hoe kun je de lucht schilderen? Waar vragen die met waarom beginnen vragen zijn naar de inhoud, is de hoe-vraag er een naar de vorm. Van Arkel stelt de vraag in de vorm van een schilderij: hoe schilder je dat wat niet te zien is? De tussenruimte. Hoe schilder je wat tijdelijk is, vluchtig, en voorbijgaat? Hoe kun je de lucht schilderen?

Dick van Arkel in Museum Belvédère
Tot en met 9 december is de tentoonstelling Sleat-Sloot te zien in museum Belvédère. Van Arkel toont hier uiteenlopend werk van zijn hand in dialoog met hoogtepunten uit de collectie van museum Belvédère.

Kleine presentaties van:
Jan Radersma, Marije Bouman, Jan Roos, Krin Rinsema, Jonas Snijder, Gerard Mooy, Piet Moerman en Hans Boer.

en werk van o.a.:
Han Klinkhamer, Thamar Haak, Wim Quist, Sjoerd de Vries, Martin Tissing, Wim Biewenga, Klaas Koopmans, Boele Bregman, Fred Pollack en anderen.

 

Tribale kunst
Vanuit onze voorliefde voor tribale kunst en de ruime collectie die we daarin hebben opgebouwd, lichten we elke nieuwsbrief een bijzonder stuk uit.

Kalkcontainer met figuratieve spatel

Deze kalebascontainers werden gebruikt voor het bewaren van kalk voor de betelpruim.
Kleine hoeveelheden kalk worden met de met speeksel bevochtigde kalkspatel (likstok) in de mond gestopt, de alkalische kalkpoeder activeert de arecoline van de arecanoot in de betelpruim waardoor een zacht stimulerend middel ontstaat.

herkomst: Papoea Nieuw Guinea, Sepik
materiaal: kalebas met ingebrande decoratie, kasuarisbot met natuurlijke vezels en pigmenten