Galerie Hoogenbosch logo

Frans Walon & The Outsiders schilderijen, keramiek, objecten en werk op papier

Vaas - keramiek - h. 35 cm
Vaas - keramiek - h. 35 cm

Frans Walon (Leeuwarden 1954) vertrok eind jaren tachtig naar Amsterdam waar hij sindsdien woont en werkt. Hij richtte daar in 1991 onder meer de vrijplaats (underground gallery) Friesche Kermis Regenwoud op ('poëzie van de kermis, alle leeftijden, beroeps of amateur, mooie vrouwen’). Sinds een paar jaar is hij verbonden aan Amsterdam Outsider Art en werkt in het Keramiek atelier. ,,Het is voor mij een logisch vervolg, omdat ik altijd al objecten heb gemaakt. Keramiek is ook driedimensionaal, ik hou van de vormen en het beschilderen daarvan, het is een leuke ontdekking.’’ 


Op de expositie: Frans Walon & the Outsiders, is niet alleen keramiek te zien, maar worden ook Walon’s schilderijen, tekeningen en objecten getoond. Hij neemt drie vrienden mee: Marcello Pieter Stokhof (1962), Sem Prumper (1972) en Viresh Paltie (1988). Walon leerde hen kennen op het Keramiek Atelier in Amsterdam, waar hij als vrijwilliger actief is.

Zonder titel, gem. techn. op hout 36 x 8.5 cm
Zonder titel, gem. techn. op hout 36 x 8.5 cm

Walon is zijn hele kunstenaarsleven lang compromisloos zijn eigen weg gegaan. ,,Mijn leven is in een paar woorden te vatten: de poëzie van de kermis en de wil om te tekenen en te schilderen. Ik heb er altijd alles voor op het spel gezet. Mijn tekeningen, schilderijen en ook mijn keramiek vormen mijn geschiedenis. Bij elke tekening heb ik een verhaal. Maar iemand anders mag er zijn eigen verhaal bij bedenken. Ik heb er geen andere bedoeling mee dan mensen gelukkig te maken.’’

De pijp van Jan Roos - gem. techn. op papier - 12x16 cm
De pijp van Jan Roos - gem. techn. op papier - 12x16 cm

Wim van Sinderen schreef over Frans Walon: ,,Mijns inziens is Frans Walon typisch zo’n kunstenaar die pas later op waarde zal worden geschat. Omdat hij niet van deze tijd lijkt, geen mode, geen hype, geen raakpunten heeft wat nu ‘belangrijk’ wordt gevonden.’’  

 

z.t. gem. techn. op papier - 24.3x16.7 cm
z.t. gem. techn. op papier - 24.3x16.7 cm

Kunstredacteur Paul Steenhuis noemde zijn oeuvre ‘’eigenzinnig, vitaal en inventief.’’ ,,Hij toont in zijn werk een intuïtieve intelligentie in de omgang met de schilderkunst, die in Nederland zeldzaam is.’’

 

 

 

 


‘Kunst tegen de klippen op’. Die term gebruikte publiciste Susan van den Berg in 2006 in een publicatie bij de tentoonstelling Friezen om útens in Museum Belvédère. ‘’Walon heeft veel in huis. Letterlijk en figuurlijk. Zijn woning is een soort minimuseum, met overal schilderijen, tekeningen, notities, foto’s en objecten.’’