Galerie Hoogenbosch logo

Arno Kramer, recente tekeningen en Tjibbe Hooghiemstra met nieuwe tekeningen "de reis" , gemengde techniek op linnen.

 Zonder titel, 2016, Aquarel, potlood, houtskool en collage, 43 x 51,6 cm
Zonder titel, 2016, Aquarel, potlood, houtskool en collage, 43 x 51,6 cm

Arno Kramer (Winterswijk 1945) woont en werkt in Broekland.

Arno Kramer heeft zich in de loop der jaren steeds meer toegelegd op het tekenen. Kenmerkend in zijn ontwikkeling is de bewuste combinatie van figuratieve en meer abstractere elementen. Het is voor Arno Kramer van belang dat er naast een zekere mystiek en raadselachtigheid in een tekening ook een zekere weerstand zit. Zo kan een realistisch getekend beeld worden “verstoord” door er rasters of vlekken overheen te leggen. Elke tekening moet op zijn minst voor de maker een verrassing bevatten. In de tekeningen na 2010, hebben dieren hun intrede gedaan in het werk. Hazen, zwanen en herten zijn nieuwe dankbare onderwerpen geworden. Na 2012 doet de collage zijn intrede. Dat wil zeggen dat Kramer zelf getekende kleinere werken gebruikt om in een grotere tekening als beeldbepalend elementen te functioneren. Hij speelt met verschillende afzonderlijke beelden tot er een gevoelvol en ook weer evenwichtige tekening ontstaat.

 

 

 

Tjibbe Hooghiemstra - de reis II - 2016 - gem. techn. op linnen - 90 x 67.5 cm
Tjibbe Hooghiemstra - de reis II - 2016 - gem. techn. op linnen - 90 x 67.5 cm

Tjibbe Hooghiemstra (Tytsjerk 1957) woont en werkt in Lieveren en afwisselend in Ierland en Zeeuws Vlaanderen.

Indrukken die hij opdoet in de natuur en tijdens zeereizen noteert hij in vlotte schetsen. Deze werkt hij vervolgens uit in thematisch gegroepeerde series grotere en kleinere tekeningen, schilderijen en fotografie. In zijn werk doet Hooghiemstra niet zozeer verslag van zijn reisverhalen, maar verwerkt hij intuïtief en vrij associërend zijn ervaringen. In veel tekeningen van zijn hand resulteert dat in een compositorisch spel van figuratieve en non-figuratieve motieven. Nog slechts in vage tekens en schetsmatige vormen geeft hij af en toe iets prijs van de oorspronkelijke visuele ervaring. In het beeld zijn deze doorgaans opgenomen in een algehele sfeer van zachte lyriek en melancholie.