Galerie Hoogenbosch logo
zonder titel ca. 1998, acryl op doek, 90 x 75 cm
zonder titel ca. 1998, acryl op doek, 90 x 75 cm

Ton Frenken (’s-Hertogenbosch 1930 - Rosmalen 2004), woonde en werkte in Parijs, Vught en Utrecht.

Ton Frenken was een begenadigd kunstenaar. Zijn oeuvre laat zich samenvatten als een zuivere zoektocht naar harmonie, die de gangbare restricties van tijd en ruimte overstijgt.

Zijn abstracte schilderijen worden gekenmerkt door gloedvolle en gelaagde kleurvlakken die een meditatieve werking hebben. Hier en daar schemert de geest van Mark Rothko er doorheen, maar bovenal weet Frenken werelden te ontsluiten die zich buiten de kaders van de materie bevinden. Dat doet hij op een geheel eigen wijze, met geraffineerde composities die zijn liefde voor en kennis van de architectuur verraden.

Het werk van Frenken is in vele particuliere en museale collecties in binnen- en buitenland opgenomen.
Susan van den Berg

Woeste orde, 2015, mixed media/doek, 100 x 100 cm
Woeste orde, 2015, mixed media/doek, 100 x 100 cm

Jan Radersma, woont en werkt in Oirschot.

De gelaagde schilderijen en werken op papier van Jan Radersma getuigen van een voortdurende opeenvolging van handelingen en overwegingen, totdat het kunstwerk in een fase belandt waarin elke verdere toevoeging afbreuk doet aan het totaalbeeld.

Het landschap is niet in het bijzonder een thema in het werk van Radersma het is geleidelijk ontstaan. “Het gaat in mijn werk om het benutten van kansen, een kwestie van opletten en om je heen kijken. In het voorbijgaan dient zich van alles aan. Dan zie je een bepaalde lichtinval of bijzondere kleuren”.
Vormen en composities in het landschap worden omgezet naar een werk dat balanceert op de grens van abstractie en figuratie. Radersma blijft hierbij niet aan de veilige kant zitten maar zoekt het uiterste van die grens op, om op een ragfijn overgangsgebied te komen. Hierdoor ontstaat een werk waarin zowel het landschap als de abstracte vorm volwaardig naast elkaar staan. Het verbaast, het intrigeert en het ontroert.