Galerie Hoogenbosch logo
Oxalis 2011, encaustiek op houtpaneel  49 x 70 cm
Oxalis 2011, encaustiek op houtpaneel 49 x 70 cm

Anke Roder  (Bayreuth 1964), woont en werkt in Zandeweer.
Vanaf het moment dat Anke Roder zich in Noord-Groningen vestigde werden de landbouwgebieden en de waddenkust haar belangrijkste onderwerpen. De openheid van het vlakke polderland en het fletse waddenlicht vinden in haar schilderijen weerspiegeling in uiterst sobere, verstilde composities die zich sterk richten op de materie. Haar landschappen en zeegezichten zijn geschilderd op tegen elkaar bevestigde, gevonden houtblokken. De lange voren tussen de blokken fungeert als horizon en verdeelt, formeel en materieel, boven en onder.De bovenste delen van de werken zijn beschilderd met gepigmenteerde bijenwas- een materiaal waarmee een diffuse waas van kleur kan worden gerealiseerd-, de onderste met brede streken olieverf - die een substantiëler effect sorteren. Worden in de werken die ze naar aanleiding van het haar omringende landschap maakt, inhoud en materie voortdurend tegen elkaar uitgespeeld, in haar wasschilderigen van bloemen en planten draait het vooral om de gevoelige kleurlyriek en in de bijenwas verzonken liggende, fragiele vormen.

Onder de brug 100x1400 cm, papier uitsneden houtskool en pastel
Onder de brug 100x1400 cm, papier uitsneden houtskool en pastel

Els Timmerman (Amsterdam 1946) woont en werkt in Amsterdam.

Els Timmerman laat zich de laatste jaren voornamelijk inspireren door het wijdse uitzicht dat haar woonappartement biedt over het Amsterdamse IJ.
De spiegelingen van dansend avondlicht, dat zich in bleke schitteringen afzet tegen licht-golvende, donkere slagschaduwen legt zich vast in vlotte schetsen, die ze vervolgens in haar atelier uitwerkt in schilderijen of werken op papier. In de schemering van haar avondstemmingen vervagen vormen tot geheimzinnige silhouetten en licht de concentratie op de repeterende staccato’s van grillige banen en de krachtige contrasten van licht en donker.

assemblage nr. 76, 2014, hout, ijzer, 10x14x17 cm
assemblage nr. 76, 2014, hout, ijzer, 10x14x17 cm

Harm Jan Boven (Best 1956), woont en werkt in Zandeweer.
Hoewel Harm Jan Boven afstudeerde als schilder, ging in de loop der jaren de camera een steeds belangrijkere rol spelen in zijn beeldende werk. Toch is juist deze achtergrond als schilder uitermate essentieel gebleken voor zijn manier van fotograferen. Harm Jan Boven schildert met licht. Bij sommige foto’s word je als kijker in verwarring gebracht, het beeld toont kleurvelden gezien met schildersogen, met gevoel voor nuance met soms een enkel absurdistisch detail. De foto’s verbeelden een innerlijke droomachtige wereld, gesitueerd in lege uitgestrekte landschappen, zoals we ze vinden in het noordelijke kustgebied van Groningen, het huidige woongebied van de kunstenaar. Harm Jan Boven beoefent de fotografie vanuit een pure en directe beleving.
Daarnaast is Harm Jan gefascineerd door vorm en kleur die hij buitengewoon fraai tot uiting laat komen in zijn assemblages. Kleine huisjes vertellen elk hun eigen verhaal, het verhaal van de maker, het verhaal van de toeschouwer.

Armband One, 2013, walnoothout, gedraait op de draaibank
Armband One, 2013, walnoothout, gedraait op de draaibank

Phylicia Gilijamse (Den Haag 1986) woont en werkt in Kopenhagen.
In het werk van Phylicia Gilijamse staat de simpele vorm centraal.
Ze zoekt naar nieuwe manieren om de kracht van geometrie te laten spreken en benadrukt deze door een eenvoudige ingreep te nemen op de vorm.