Galerie Hoogenbosch logo

GERARD MOOY

Zee 3 • 2015 • olieverf op doek • 30 x 30 cm
Zee 3 • 2015 • olieverf op doek • 30 x 30 cm

Gerard Mooy (1957) woont en werkt in Krommenie
Voor de schilder Gerard Mooy is zijn leefomgeving het beeldend onderwerp. De schoonheid van het achteloze.
"Ik ben een man van het landschap en dat word ik meer en meer. De Zaanstreek ligt mij na aan het hart.
Mijn vroege werk is rustig. Toen mijn moeder in 1987 overleed heb ik ‘wild werk ‘gemaakt, grote gouaches daar kon ik mijn expressie in kwijt. Misschien had het mijn leeftijd te maken: kijk eens wat ik kan.
Nu ben ik weer terug waar ik begon. Ik werk meestal klein, liefst 30 bij 30 cm . Het voelt als een soort etude. Het formaat dwingt je om kalm te zijn.
Ik schilder een dagboek. Al een jaar of vijf en twintig ben ik sluiswachter in Nauerna in Noord-Holland. De Schermersluis stamt uit 1634 is 29 meter lang en 5,5 meter breed.
Ik fiets iedere dag in een rechte lijn naar de sluis  en passeer dan een heel oude mooie polder: de Reef.  Er zijn nog een paar boeren actief. De historie van het land, de aarde die bewerkt wordt, dat is wat mij zo aanspreekt. Kleine veenstroompjes daartussen.

De boeren die daar werken hebben iets achteloos. Ze zijn oorspronkelijk. Het  hek dat ze gebruiken is niet in de stad gekocht maar uit twee oude hekken gefabriceerd.

Die manier van improviseren kom ik ook in Portugal tegen. Mijn vrouw komt daar vandaan. Mijn schoonvader heeft omgekeerde lichtgroene plastic flessen in de tuin staan om de vogels weg te jagen. Door de wind draaien ze rond op een stukje betonbewapening. Die kleur in de felle zon is prachtig.

Een tijd lang hadden mijn landschappen de horizon als onderwerp. Het was mij te hermetisch. Ik wilde me er niet op doodstaren. Wat ik wil is de hartslag van de dag in mijn schilderijen leggen. Dat wat het moment doet. Elke  dag ga ik bewust naar buiten en ook weer naar binnen. Dan zijn  me altijd wel twee drie dingen opgevallen.
Soms maak ik een foto, maar meestal bewaar ik die impressies in mijn hoofd. Het is bijna een soort jagen."

     Marita de Jong uit een gesprek met Gerard Mooy

Voor meer foto's klik hier

KRIN RINSEMA

zonder titel • 2017 • gem. tech. op doek •  18.5 x 18 cm
zonder titel • 2017 • gem. tech. op doek • 18.5 x 18 cm

Krin Rinsema (1947) woont en werkt in Hippolytushoef.
Het werk van Krin gaat over emoties, niet over de emoties van anderen, maar over de turbulentie in zichzelf, die voortkomt uit de stroom van het leven. Ze heeft geen programma. Het enige wat er toe doet, is het ambachtelijke proces van toevoegen, weghalen, herhalen en het weer veranderen.
De essentie van haar werk schuilt in de bijzondere tederheid van sommige details als een veeg, een stip of een andere aarzeling.
In haar atelier werkt Krin Rinsema, als een ware alchemist om iets van een dieper inzicht in het menselijk bestaan te bewerkstelligen.
Oprecht, scherp en zonder vals pathos van te veel kleur.
Rudi Hodel

Voor meer foto's klik hier

GEERT DUINTJER

´Ich bin ein Kaninchen´van Willem Winters, is een boek waarin zijn jarenlange correspondentie met beeldend kunstenaar, dichter en jazzmusicus Geert Duintjer centraal staat. De expositie omvat onder meer een bloemlezing van de tekeningen die Duintjer met zijn brieven aan Winters meestuurde.
Geert Duintjer (1941-2014) woonde vanaf de jaren zestig in Friesland. Willem Winters kwam in 1996 met hem in contact en dit mondde uit in een jarenlange briefwisseling. Duintjers fascinatie voor konijnen neemt een prominente plaats in het boek in. Het komt naar voren in zijn brieven, tekeningen en collages. Het resultaat is een intrigerend boek over een intrigerend beeldend kunstenaar: eigenzinnig, liefdevol en begaafd met een uiterst gevoelige intuïtie.

Ich bin ein Kaninchen is te verkrijgen bij Boekhandel van der Velde in Leeuwarden, Galerie Hoogenbosch en Uitgeverij Perio.